| Genel Bilgiler | Personel | Kafeteryalar | Beslenme Bilgi Merkezi | Haftalık Tabldot Mönü |
| Tabldot Yemek Planı | Bunları Biliyor musunuz? | Konularla Beslenme | Ana Sayfa | ENGLISH |


 

BESLENMEDE KIŞ MEYVELERİNİN SİHRİ

Kış aylarında grip, soğuk algınlığı gibi hastalıklarda artış olur.Ancak C vitamini, bu hastalıklara karşı bağışıklık sistemini güçlendirir. Doğa, bu dengeye uygun bir şekilde kış aylarında bize mandalina, portakal, greyfurt, kivi gibi C vitamini kaynaklarını sunar. Yaz aylarında ise hava sıcak olduğundan ve vücudun daha fazla suya ihtiyacı olduğundan kavun, karpuz, üzüm gibi su oranı yüksek meyveler ön plandadır. Bu sebeple her mevsim için dengeli ve yeretli beslenmek mevsim sebze ve meyvelerini tüketmek ile yakından ilgilidir. Her gün 3-4 porsiyon meyve tüketmeye özen göstermeyi unutmamalısınız.

Kış meyvelerinden; elma, armut, nar, portakal, ayva, kivi ve mandalina hakkında daha fazla bilgiyi aşağıda bulacaksınız.

Elma
Elma, içeriğindeki E ve C gibi antioksidan vitaminler ile bağışıklık sistemini güçlendirerek hastalıklara karşı vücut direncini arttırır. Elmada bulunan lif ve flavanoidler ise insan sağlığı açısından son derece önemlidir. Elmada bulunan çözünen ve çözünmeyen lifler ise, toksik maddelerin dışkı ile atılmasını sağlayarak kansere karşı koruyucu etki gösterirler. Yapılan çalışmalara göre günde 2 adet orta büyüklükte elma yemek kolesterol seviyesini yaklaşık %16 oranında düşürmektedir. Elma ayrıca antioksidan için de mükemmel bir kaynaktır. Elmanın içeriğindeki quercetin, kateşin, phloridzin ve chlorogenic asid güçlü antioksidanlardır. Bunların yanısıra elmanın içindeki pektin maddesi kötü kolesterolü (LDL)'yi düşürürken, iyi kolesterol (HDL) oranını yükseltir.

Armut
İçerdiği fosfor ve B vitaminiyle zihinsel yorgunluğu giderir. Çözünür lif sayesinde kan kolesterol seviyesini dengeler ve çözünmeyen lif ise bağırsakların düzgün çalışmasını sağlar. C vitamini ve bakır içeriği oldukça yüksektir. Her iki besin öğesinin de antioksidan etkisi olup vücudu serbest radikallere karşı koruyarak kolon kanseri riskini de azaltmaktadır. Aynı zamanda armut hipoalerjenik bir meyve olduğu için rahatlıkla tüketilebilir.

Nar
Kansere karşı koruyucu antioksidan içeriği yönünden oldukça zengin olan nar önemli miktarda da C ve A vitamini, potasyum, lif ve niasin içermektedir. Zengin vitamin, mineral içeriği ile de kış mevsiminin vazgeçilmez meyveleri arasında yer almaktadır. Bunların yanı sıra nar kış aylarında bağışıklık sistemini de güçlendirdiği için gribe karşı koruyucu olarak tüketilmesi gerekli olan bir meyvedir. İçeriğinde bulunan besin öğeleri ile kolesterolü düşürür, kalp sağlığını korur ve antioksidan içeriğinin zengin olması nedeni ile de kansere karşı koruyucu etki yaratır. Nar suyundaki antioksidan miktarı, kırmızı şarap, yeşil çay, kızılcık ve portakal suyuna göre 3 kat fazladır. Bunların yanı sıra narın aynı zamanda kan yapıcı, idrar söktürücü, enerji verici ve tansiyon düşürücü etkisi bulunmaktadır.

Portakal
Kış mevsiminin sevilen meyveleri arasında yer alan portakal özellikle içerdiği zengin C vitamini ile hastalıklara karşı vücudun savunma mekanizmasını kuvvetlendirir. Portakal, C vitamininin yanı sıra B vitamini, potasyum, kalsiyum, magnezyum da içermektedir. İçerdiği yüksek potasyum tansiyonun dengelenmesine yardımcı olur. Bunların dışında da, damarları ve kılcal damarları güçlendirerek kalbin zarar görmesini engeller.Ayrıca, içerdiği vitaminler ve antioksidanlar sayesinde de, kanın pıhtılaşmasını, mide ve pankreas kanserini engeller ve yaraların daha çabuk iyileşmesini sağlar. Portakalda bulunan en önemli flavon olan herperidin kandaki kolesterol seviyesinin düşmesine yardımcı olmaktadır.

Mandalina
Mandalina, zengin C vitamini içeriğiyle, vücudumuzun soğuk algınlıklarına, nezle ve gribe karşı direnme gücünü arttırır. Yüksek orandaki potasyum içeriğiyle yüksek tansiyonu düşürmeye yardımcı olur. Kötü kolesterol (LDL) düzeyini düşürmesi nedeniyle de kalp hastalıklarına karşı iyi bir ilaç olma özelliği gösterir. Kılcal damarlardaki kan dolaşımını hızlandırarak damar hastalıklarına karşı vücudu korur.

Ayva
Karbonhidrat, kalsiyum, demir, fosfor, potasyum, sodyum ve C vitamini içerdiğinden vücut için birçok faydası bulunur. Pektin ve tanen gibi maddeler ihtiva eder. Grip ve nezlede iyileşmeyi hızlandırır. Ayva ishalin önlenmesinde de çok faydalıdır. Meyvesi veya meyvesinden hazırlanan şurup ve komposto ishale iyi gelmektedir. İçerdiği vitamin ve minerallerle kalp ve damar hastalıklarından korunmaya yardımcı olduğu bildirilmektedir. Kandaki kötü kolesterolü düşürerek damar sertliğinden korur.

Kivi
Kış meyvelerinden olup, soğuk algınlığı gibi hastalıklardan korunmamız için bize yardımcı olacak çok iyi bir vitamin deposudur. Bileşiminde ki vitaminlerden en önemlileri A ve C vitaminleridir. Ayrıca kansere karşı koruyucu etki gösteren lutein'i de bol miktarda içerir.

Sağlıklı ve mutlu bir yaşam dileklerimle...



Dr. Ayhan DAĞ

 



| Ana Sayfa | E-Posta | Bilkent Üniversitesi Ana Sayfası |