| Genel Bilgiler | Personel | Kafeteryalar | Beslenme Bilgi Merkezi | Haftalık Tabldot Mönü |
| Tabldot Yemek Planı | Bunları Biliyor musunuz? | Konularla Beslenme | Ana Sayfa | ENGLISH |


 

OPTİMUM BESLENME

Optimum beslenme "minimum hastalık riski, maksimum sağlık" dolayısıyla da maksimum sağlıklı yaşam demektir. Sağlıklı yaşam biçimi ise, yaşam boyu tüm bireylerin sağlığının korunması,
geliştirilmesi, yaşam kalitesinin artırılması ve sağlıklı yaşam (sağlıklı beslenme ve fiziksel aktivite alışkanlığının benimsenmesi, sigara içme alışkanlığının önlenmesi) biçimlerinin benimsenmesi,
varolan ve yaşam kalitesini bozan beslenme sorunlarının en aza indirilmesi, çevre koşullarının düzeltilmesi ve geliştirilmesi olarak tanımlanmaktadır.

Optimum beslenme ilkeleri nelerdir diye bakacak olursak;

Çeşitli besinleri tüketin. Çeşitlilik optimum beslenme ve sağlığın temelidir. Vücudumuz her gün çeşitli besin ögelerine gereksinim duyar. Yiyecek ve içeceklerin çoğu birden fazla besin ögesi içermekte, fakat hiçbiri hepsini içermemektedir. Vücudun gereksinimi olan besin ögelerini ve diğer sağlıklı ögeleri yeterli miktarlarda almak için her öğünde dört ana besin grubundan (süt ve ürünleri, et, yumurta, kurubaklagil, sebze ve meyveler, tahıllar) önerilen düzeylerde tüketmek, besinleri besin ögesi kayıplarını önleyecek ilkeler doğrultusunda hazırlayıp, pişirip, saklamak gerekir.

Boyunuza uygun beden ağırlığınızı koruyun. Bunun için enerji alımınızı enerji harcamanıza eşit olacak şekilde ayarlayın. Yağ, doymuş yağ, kolesterol tüketimini azaltın. Yağ, sağlık için gerekli bir besin ögesidir. Ancak fazla yağ, özellikle doymuş yağ ve kolesterol tüketimi, sağlığı olumsuz yönde etkiler.

Balık, tavuk, yağsız et ve yağı azaltılmış süt ve ürünleri tüketilmelidir. Kırmızı et yerine kurubaklagiller, balık, tavuk tercih edilmelidir. Ayrıca besinlerin hazırlanması ve pişirilmesinde fazla yağ kullanımını gerektirmeyen yöntemler (haşlama, ızgara, fırında pişirme vb.) tercih edilmeli, etle pişirilen yemeklere kesinlikle yağ ilave edilmemeli, yemeklere yağı yakmadan eklemeli, kızartmalardan kaçınmalı, pasta, kek, kurabiye, börek vb. hamur işlerinde çok fazla yağ kullanıldığı için bunlardan mümkün olduğunca uzak durulmalıdır.

Diyette kompleks karbonhidrat içeren tam tahıl ürünleri, kuru baklagiller, sebze-meyve tüketimini artırın. Tam tahıl ürünleri, kuru baklagiller, sebze-meyve; vitamin, mineral, kompleks karbonhidratların yanı sıra, posa ve fitokimyasallar adı verilen diğer sağlıklı besin ögelerini içerirler. Diyetle alınan antioksidan vitaminler ve antioksidanların en iyi kaynakları sebze ve meyvelerdir. Farklı sebze ve meyveler farklı besin bileşenlerinden zengin oldukları için, sebze ve meyve tüketiminde çeşitlilik sağlanması önemlidir. Optimum beslenme için günde 3-5 porsiyon sebze, 2-4 porsiyon meyve tüketmek gerekir. Beyaz ekmek yerine kepekli ekmeği tercih etmek, bir öğünde et, tavuk, balık, yumurta yendiğinde, diğer öğünde kuru baklagilleri tercih etmenin optimum beslenmenin sağlanmasına katkıda bulunacağını unutmayınız.

Dr. Ayhan DAĞ

 



| Ana Sayfa | E-Posta | Bilkent Üniversitesi Ana Sayfası |